Podejście obiektywne - optymalne postępowanie przedsiębiorcy i wszystkich jego pracowników i osób zaangażowanych w proces transportowy w celu nie dopuszczenia do powstania szkody.

Elementy prewencji obiektywnej:

  • minimalizacja ilości i wielkości szkód,
  • minimalizacja kosztów towarzyszących zdarzeniom szkodowym oraz samym szkodom,
  • przygotowanie na niezaplanowane zdarzenia - plany awaryjne,
  • doskonalenie procedur obowiązujących wszystkich pracowników w firmie,
  • wyciąganiu konsekwencji służbowych lub w ostateczności eliminacji szkodowych kierowców,
  • działania prewencyjne ubezpieczycieli.

Podejście subiektywne - to takie zabezpieczenie interesu przewoźnika lub każdego innego podmiotu w łańcuchu transportowym minimalizujące straty pozostające na jego ryzyku.

Elementy prewencji subiektywnej

  • znajomość regulacji prawnych regulujących branżę transportową w szczególności CMR i Ustawę Prawo Przewozowe,
  • dokładną analizę zawieranych umów,
  • negocjację umów ubezpieczenia zmierzającą do uzyskania realnego zakresu ubezpieczenia przez eliminację wyłączeń,
  • sprawdzanie dokumentów przewozowych,
  • powiadamianie ubezpieczyciela o każdym zdarzeniu z którego może zostać zgłoszona szkoda,
  • wybór najlepszych ofert ubezpieczeniowych zabezpieczających interes przewoźnika (cena jest w praktyce najczęściej ostatnim kryterium wyboru).

Rolą brokera jest przygotowanie ubezpieczenia, które w maksymalnym stopniu zabezpieczy przewoźnika w zakresie przejęcia odpowiedzialności przez ubezpieczyciela.

Głównym przedmiotem negocjacji warunków ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przewoźnika drogowego jest:

  • wina umyślna i rażące niedbalstwo,
  • grupy ładunków i zakres terytorialny
  • postój na parkingu niestrzeżonym - doprecyzowanie pojęć,
  • postój na parkingu niestrzeżonym,
  • relacje przewoźników w przewozach z przewoźnikiem dalszym (sukcesywnym/podwykonawcą),
  • definicja listu przewozowego
  • kosztów utylizacji i działań zmierzających do zapobieżenia lub/i minimalizacji szkody.